Veelgestelde vragen - WMO

WMO

Ik heb vragen over de status van mijn wmo aanvraag

Je vindt een overzicht van jouw Medipoint Wmo zorghulpmiddelen door in te loggen in je persoonlijke Wmo-omgeving. Op de startpagina zie je direct een overzicht van de hulpmiddelen die zijn aangevraagd of in jouw bezit zijn. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor vragen over de status van jouw Wmo aanvraag, kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo vestigingen te bekijken.

Waar vind ik een overzicht van mijn Medipoint Wmo zorghulpmiddelen?

Je vindt een overzicht van jouw Medipoint Wmo zorghulpmiddelen door in te loggen in het portal. Op de startpagina zie je direct een overzicht van de hulpmiddelen die zijn aangevraagd of in jouw bezit zijn. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor een overzicht van jouw Wmo zorghulpmiddelen, kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo vestigingen te bekijken.

Mijn Wmo hulpmiddel heeft onderhoud of reparatie nodig

Als de gemeente jou de mogelijkheid geeft in het portal om zelf reparatie- en aanpassingsverzoeken in te dienen, kun je onderhoud of reparatie aanvragen. Klik op het dakje in het vakje ‘Bij cliënt’. Hier zie je de opties die de gemeente jou heeft gegeven. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor vragen over reparatie en/of onderhoud, kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo vestigingen te bekijken.

Reparatieverzoek:
– Klik op ‘reparatieverzoek indienen’
– Er volgt dan een opmerkingenveld waarin je kunt melden wat er gerepareerd moet worden met eventuele overige informatie
– Klik op ‘reparatieverzoek indienen’ en jouw bericht wordt verstuurd naar de dichtstbijzijnde Medipoint Wmo vestiging
Aanpassingsverzoek:
– Klik op ‘aanpassingsverzoek indienen’
– Er volgt dan een opmerkingenveld waarin je kunt melden wat er aangepast moet worden met eventuele overige informatie.
– Klik op ‘aanpassingsverzoek indienen’ en jouw bericht wordt verstuurd naar de dichtstbijzijnde Wmo vestiging.

Wat gebeurt er met mijn Wmo-hulpmiddelen als ik verhuis?

Als je hulpmiddelen hebt gekregen, dan mag je de hulpmiddelen meenemen naar jouw nieuwe woonplaats. Heb je hulpmiddelen geleend van de gemeente? Neem dan, voordat je verhuist, contact op met de gemeente om te ontdekken wat hiermee moet gebeuren.

Heb je een hulpmiddel gekocht met een persoonsgebonden budget (PGB) of tegemoetkoming? Het is dan mogelijk dat je dan een deel van het bedrag moet terugbetalen. Op de website van de Zorgwijzer vind je meer informatie over PGB.

Let op: ook verhuizen binnen dezelfde gemeente kan gevolgen hebben voor jouw Wmo-hulpmiddel. Jouw woonsituatie verandert immers. Ook in deze situatie adviseren wij om contact op te nemen met jouw gemeente. Op deze pagina kun je contactgegevens van jouw gemeente vinden.

Ik heb een aanpassing nodig aan mijn Wmo-hulpmiddel

In sommige situaties zijn aanpassingen aan hulpmiddelen nodig. Voor een aanpassing aan jouw Wmo-hulpmiddel kun je een aanvraag indienen in het portaal. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor vragen over aanpassingen aan je hulpmiddel kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo-vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo-vestigingen te bekijken.

Ik heb het Wmo-hulpmiddel niet meer nodig: wat nu?

Je wilt de Wmo-hulp stoppen of het zorghulpmiddel inleveren. Dat kun je doen door contact op te nemen met een Wmo-vestiging bij jou in de buurt. Klik hier om alle Wmo-vestigingen te bekijken. Wanneer je contact opneemt met de Wmo-vestiging van jouw gemeente, kun je aangeven wat voor hulpmiddel je hebt en waarom je het wilt opzeggen.

Als het nodig is neemt een medewerker contact met je op om verdere afspraken te maken.

Hoe kom ik in contact met het Wmo-loket van mijn gemeente?

Het Wmo-loket van jouw gemeente is bereikbaar via de telefoon of e-mail. Voor het juiste telefoonnummer of e-mailadres kijk je het beste op de website van jouw gemeente, of op deze pagina

Eenvoudig in contact komen met je gemeente kan ook door te kiezen voor het cijfer 14 plus het netnummer van je gemeente. Bijvoorbeeld 14010 voor Rotterdam of 140172 voor Alphen aan den Rijn. Je kunt dan worden doorverbonden naar het juiste loket.

Hoe kan ik hulpmiddelen uit de Wmo aanvragen?

Aanvraag bij je gemeente

Je doet hiervoor eerst een aanvraag bij de gemeente. Dit kan vaak online, of bij het Wmo-loket. De gemeente stelt vast of je in aanmerking komt voor vergoeding en welk hulpmiddel het best bij de situatie past. De gemeente regelt de vergoeding, voor het hulpmiddel zelf kun je bij een hulpmiddelenleverancier terecht.

De gemeente en Medipoint: wie doet wat?

Medipoint is leverancier en verantwoordelijk voor het leveren van Wmo-hulpmiddelen, het onderhoud en de service bij bijvoorbeeld pech. Sommige gemeentes hebben afspraken met één hulpmiddelenleverancier. Andere gemeentes hebben afspraken met meer leveranciers, in dat geval kun je kiezen bij wie je het hulpmiddel wilt bestellen. Medipoint is de grootste hulpmiddelenleverancier van Nederland, maar heeft niet met alle gemeentes in Nederland een samenwerking. Bekijk hier met welke gemeentes Medipoint een samenwerking heeft. Ook kun je op die pagina de contactgegevens van jouw gemeente vinden.

Mijn vraag over Wmo staat er niet tussen

Heb je een andere vraag die hier niet tussenstaat? Neem dan contact op met de Wmo-vestiging van jouw gemeente. Zij helpen je graag verder. Klik hier om de contactgegevens van de Wmo-vestiging van jouw gemeente te vinden.

Welke scootmobiel krijg je van Wmo?

Wil je een scootmobiel aanvragen? Ten eerste is het goed om te weten dat niet iedereen een scootmobiel kan aanvragen, je moet ervoor in aanmerking komen. Ten tweede is het belangrijk om te weten dat je niet direct een scootmobiel aanvraagt. In werkelijkheid gaat het om het aanvragen van financiële ondersteuning in de vorm van een vergoeding. Er zijn twee beschikbare opties voor deze vergoeding:

  • Vergoeding in natura: Als je hiervoor kiest, zal de gemeente je voorzien van een scootmobiel. Meestal gaat dit om een scootmobiel met drie wielen.
  • Persoonsgebonden budget: Met deze optie krijg je de vrijheid om zelf een scootmobiel te kopen met het toegewezen budget.
Lees hier meer over het aanvragen van een Wmo-hulpmiddel.

WMO

Ik heb vragen over de status van mijn wmo aanvraag

Je vindt een overzicht van jouw Medipoint Wmo zorghulpmiddelen door in te loggen in je persoonlijke Wmo-omgeving. Op de startpagina zie je direct een overzicht van de hulpmiddelen die zijn aangevraagd of in jouw bezit zijn. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor vragen over de status van jouw Wmo aanvraag, kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo vestigingen te bekijken.

Waar vind ik een overzicht van mijn Medipoint Wmo zorghulpmiddelen?

Je vindt een overzicht van jouw Medipoint Wmo zorghulpmiddelen door in te loggen in het portal. Op de startpagina zie je direct een overzicht van de hulpmiddelen die zijn aangevraagd of in jouw bezit zijn. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor een overzicht van jouw Wmo zorghulpmiddelen, kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo vestigingen te bekijken.

Mijn Wmo hulpmiddel heeft onderhoud of reparatie nodig

Als de gemeente jou de mogelijkheid geeft in het portal om zelf reparatie- en aanpassingsverzoeken in te dienen, kun je onderhoud of reparatie aanvragen. Klik op het dakje in het vakje ‘Bij cliënt’. Hier zie je de opties die de gemeente jou heeft gegeven. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor vragen over reparatie en/of onderhoud, kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo vestigingen te bekijken.

Reparatieverzoek:
– Klik op ‘reparatieverzoek indienen’
– Er volgt dan een opmerkingenveld waarin je kunt melden wat er gerepareerd moet worden met eventuele overige informatie
– Klik op ‘reparatieverzoek indienen’ en jouw bericht wordt verstuurd naar de dichtstbijzijnde Medipoint Wmo vestiging
Aanpassingsverzoek:
– Klik op ‘aanpassingsverzoek indienen’
– Er volgt dan een opmerkingenveld waarin je kunt melden wat er aangepast moet worden met eventuele overige informatie.
– Klik op ‘aanpassingsverzoek indienen’ en jouw bericht wordt verstuurd naar de dichtstbijzijnde Wmo vestiging.

Wat gebeurt er met mijn Wmo-hulpmiddelen als ik verhuis?

Als je hulpmiddelen hebt gekregen, dan mag je de hulpmiddelen meenemen naar jouw nieuwe woonplaats. Heb je hulpmiddelen geleend van de gemeente? Neem dan, voordat je verhuist, contact op met de gemeente om te ontdekken wat hiermee moet gebeuren.

Heb je een hulpmiddel gekocht met een persoonsgebonden budget (PGB) of tegemoetkoming? Het is dan mogelijk dat je dan een deel van het bedrag moet terugbetalen. Op de website van de Zorgwijzer vind je meer informatie over PGB.

Let op: ook verhuizen binnen dezelfde gemeente kan gevolgen hebben voor jouw Wmo-hulpmiddel. Jouw woonsituatie verandert immers. Ook in deze situatie adviseren wij om contact op te nemen met jouw gemeente. Op deze pagina kun je contactgegevens van jouw gemeente vinden.

Ik heb een aanpassing nodig aan mijn Wmo-hulpmiddel

In sommige situaties zijn aanpassingen aan hulpmiddelen nodig. Voor een aanpassing aan jouw Wmo-hulpmiddel kun je een aanvraag indienen in het portaal. Heb je geen toegang tot de Wmo-omgeving? Voor vragen over aanpassingen aan je hulpmiddel kun je contact opnemen met de Medipoint Wmo-vestiging van jouw gemeente. Klik hier om alle Wmo-vestigingen te bekijken.

Ik heb het Wmo-hulpmiddel niet meer nodig: wat nu?

Je wilt de Wmo-hulp stoppen of het zorghulpmiddel inleveren. Dat kun je doen door contact op te nemen met een Wmo-vestiging bij jou in de buurt. Klik hier om alle Wmo-vestigingen te bekijken. Wanneer je contact opneemt met de Wmo-vestiging van jouw gemeente, kun je aangeven wat voor hulpmiddel je hebt en waarom je het wilt opzeggen.

Als het nodig is neemt een medewerker contact met je op om verdere afspraken te maken.

Hoe kom ik in contact met het Wmo-loket van mijn gemeente?

Het Wmo-loket van jouw gemeente is bereikbaar via de telefoon of e-mail. Voor het juiste telefoonnummer of e-mailadres kijk je het beste op de website van jouw gemeente, of op deze pagina

Eenvoudig in contact komen met je gemeente kan ook door te kiezen voor het cijfer 14 plus het netnummer van je gemeente. Bijvoorbeeld 14010 voor Rotterdam of 140172 voor Alphen aan den Rijn. Je kunt dan worden doorverbonden naar het juiste loket.

Hoe kan ik hulpmiddelen uit de Wmo aanvragen?

Aanvraag bij je gemeente

Je doet hiervoor eerst een aanvraag bij de gemeente. Dit kan vaak online, of bij het Wmo-loket. De gemeente stelt vast of je in aanmerking komt voor vergoeding en welk hulpmiddel het best bij de situatie past. De gemeente regelt de vergoeding, voor het hulpmiddel zelf kun je bij een hulpmiddelenleverancier terecht.

De gemeente en Medipoint: wie doet wat?

Medipoint is leverancier en verantwoordelijk voor het leveren van Wmo-hulpmiddelen, het onderhoud en de service bij bijvoorbeeld pech. Sommige gemeentes hebben afspraken met één hulpmiddelenleverancier. Andere gemeentes hebben afspraken met meer leveranciers, in dat geval kun je kiezen bij wie je het hulpmiddel wilt bestellen. Medipoint is de grootste hulpmiddelenleverancier van Nederland, maar heeft niet met alle gemeentes in Nederland een samenwerking. Bekijk hier met welke gemeentes Medipoint een samenwerking heeft. Ook kun je op die pagina de contactgegevens van jouw gemeente vinden.

Mijn vraag over Wmo staat er niet tussen

Heb je een andere vraag die hier niet tussenstaat? Neem dan contact op met de Wmo-vestiging van jouw gemeente. Zij helpen je graag verder. Klik hier om de contactgegevens van de Wmo-vestiging van jouw gemeente te vinden.

Welke scootmobiel krijg je van Wmo?

Wil je een scootmobiel aanvragen? Ten eerste is het goed om te weten dat niet iedereen een scootmobiel kan aanvragen, je moet ervoor in aanmerking komen. Ten tweede is het belangrijk om te weten dat je niet direct een scootmobiel aanvraagt. In werkelijkheid gaat het om het aanvragen van financiële ondersteuning in de vorm van een vergoeding. Er zijn twee beschikbare opties voor deze vergoeding:

  • Vergoeding in natura: Als je hiervoor kiest, zal de gemeente je voorzien van een scootmobiel. Meestal gaat dit om een scootmobiel met drie wielen.
  • Persoonsgebonden budget: Met deze optie krijg je de vrijheid om zelf een scootmobiel te kopen met het toegewezen budget.
Lees hier meer over het aanvragen van een Wmo-hulpmiddel.